Kako fotografiram | Ekstremni makro s Petrom Sabolom

Narava in živa bitja so me navduševali od nekdaj, še posebej pa so me zanimale drobne podrobnosti, ki jih ni mogoče videti s prostim očesom. Kot fotograf življenja v divjini sem se med drugim specializiral za makroposnetke od ekstremno blizu. Ta vrsta fotografije je precej zahtevna, saj je potrebno veliko odločenosti in potrpežljivosti, vendar z veseljem pojasnim, kaj počnem in kako se tega lotevam.

petar sabol pozira s Sonyjevim fotoaparatom alpha 7RIII

Mojstrstvo na terenu

Najpogostejša težava je vreme. Nikoli ne pozabim na to, kaj lahko prinese vreme. Za svoje makroposnetke, posnete od ekstremno blizu, uporabljam način majhnih premikov izostritve, kjer moram posneti več slik istega objekta. Že najmanjši premik lahko vpliva na končni izdelek. Veter je zato moj nemesis in to tudi pomeni, da preprosto ne morem snemati, ko je vetrovno.

 

julien mauve sony alpha 7RII zatemnjena koča z gozdom in s posameznimi drevesi v ozadju

© Petar Sabol | Sony α99 II + 100 mm f/2,8 Macro | 1/15 s @ f/9,0, ISO 200

Vedno fotografiram zgodaj zjutraj. Žuželke so čez noč v stanju, ki je skoraj hibernacija. Šele, ko jih sonce ogreje, postanejo aktivne, zato jih je takrat najboljše fotografirati in kot sem že povedal, je majhna verjetnost, da se bodo premaknile, kar je zame odlično.

petar sabol sony alpha 99II metulj na cvetnem steblu s svetlobnimi kolobarji v ozadju

© Petar Sabol | Sony α99 II + 100 mm f/2,8 makro | 1/640 s @ f/2,8, ISO 100

Vzamem si tudi čas za iskanje pravih kompozicije in ozadja, kar je povsem odvisno od barv prizora. Posebej me zanima jutranja rosa na travi. Ob sončnem vremenu drobcene vodne kapljice ustvarijo čudovito krožno zameglitev ozadja.

petar sabol sony alpha 7RIII kačji pastir in polž se oklepata cvetnega stebla

© Petar Sabol | Sony α7R III + 1 : 1 makro | 1/30 s @ f/13, ISO 400

Oprema

Snemam s Sonyjevim fotoaparatom α7R III, ki se ponaša z neverjetno ločljivostjo 42,4 milijona slikovnih pik. Poleg omenjene ločljivosti je α7R III tudi brez zrcala in ponuja možnost uporabe elektronskega zaklopa, kar pomeni, da zaradi premikajočih se delov ne prihaja do tresenja. Prav tresenje pa je največja mora za mikrofotografe.

petar sabol sony alpha 7RIII posnetek glave žuželke od ekstremno blizu

© Petar Sabol | Sony α7R III + 2,5–5-kratni makrozoom | 1/6 s @ f/4,0, ISO 200

Pri osvetlitvi le redko uporabljam bliskavico. Raje imam naravno svetlobo, občasno pa z reflektorjem malce osvetlim sence.

Ostrim vedno ročno in izkoriščam prednosti funkcije označevanja izostrenih delov, ki jo ponuja α7R III. Tako poudarim robove na sliki, ki so izostreni. Za označevanje izostrenih delov lahko izberem različne barve – rumeno, rdečo ali belo, tako da izstopajo med barvami objekta.

S povečavo ostrenja povečam sam en del področja v okvirju in poiščem točko natančnega ostrenja. Pri tem mi zares močno pomaga nagibni LCD-zaslon, še posebej, če snemam pod nerodnim kotom.

Med prilagajanjem ravni ostrenja so vidne rdeče oznake izostrenih delov.

petar sabol sony alpha 7RIII metulj z razprtimi krili se oklepa peclja

© Petar Sabol | Sony α7R III + 1 : 1 makro | 1/20 s @ f/10, ISO 400

Pri osvetlitvi iščem najboljše ravnotežje v trikotniku osvetlitve med hitrostjo zaklopa, zaslonko in občutljivostjo. Če mi razmere dopuščajo snemanje pri nizki hitrosti zaklopa, bom za kar najboljšo kakovost slike uporabil ISO 100. Dobro je, da lahko s fotoaparatom α7R III povečam vrednost občutljivosti ISO, če je to potrebno, pri čemer pa so številne podrobnosti še vedno razločne. Zaslonka se lahko spreminja, vendar običajno snemam nekje med f/8 in f/13, včasih pa vendarle uporabim tudi cevne podaljške, da še zmanjšam vstop svetlobe in dosežem večjo povečavo.

Način majhnih premikov izostritve

V makrofotografiji zaradi zelo plitke globinske ostrine – tudi pri precej majhni zaslonki – uporabljam način majhnih premikov izostritve, kjer kombiniram niz posnetkov, narejenih z različnimi točkami ostrenja objekta. Tako zagotovim izostritev celotnega objekta.

To dosežem z uporabo elektronskega makro vodila in izjemno robustnega stojala. Ta motorizirana vodila premikajo fotoaparat z dolžino v mikronih. S kontrolnikom, ki je na voljo, nastavim celotno pot premika in število želenih korakov. Po vsakem koraku ali premiku fotoaparat posname sliko.

petar sabol sony alpha 7RIII posnetek obraza sršena od ekstremno blizu

© Petar Sabol | Sony α7R III + 2,5–5-kratni makrozoom | 1/13 s @ f/4,0, ISO 100

Včasih naredim več kot 100 ali 200 slik, in prav zato ne sme biti vetra, objekt pa mora biti popolnoma na miru. Celoten niz se lahko poruši že z najmanjšim gibom objekta. Zaradi tega vedno gledam na zaslon fotoaparata α7R III s pogledom v živo in preverjam, ali je med posameznimi slikami prišlo do kakšnega še tako majhnega giba. Biti moram zelo, zelo potrpežljiv in vedno posnamem več nizov. Ena od možnosti je, da objekt zaščitim z majhnim platnom ali z nečim podobnim, s čimer lahko zmanjšam vpliv vetra.

Ko posnamem slike, jih s programsko opremo združim v eno samo sliko. Uporabljam posebno programsko opremo – Zerene Stacker - vendar lahko slike nanizate tudi s katero drugo programsko opremo za urejanje, ki je splošno na voljo.

Nekaj zadnjih namigov

Žuželke fotografirajte pri sončnem vzhodu, ko je večja verjetnost, da bodo pri miru, saj so še vedno v stanju hibernacije

Pri kompoziciji slike upoštevajte ozadje in njegove barve

Uporabite stojalo in se izognite morebitnemu tresenju fotoaparata

Z elektronskim iskalom preprečite malenkostno tresenje, ki ga lahko povzroči mehanski zaklop

Največ podrobnosti na slikah dobite s kar najnižjo občutljivostjo

Izdelki, predstavljeni v tem članku

ILCE-7RM3

»α7R III 35 mm objektiv polnega formata in samodejno ostrenje«

ILCE-7RM3

ILCA-99M2

α99 II s senzorjem polnega formata z osvetlitvijo ozadja

ILCA-99M2

SAL100M28

Makroobjektiv 100 mm F2.8

SAL100M28

Petar Sabol
Alpha Universe

Petar Sabol

Hrvaška

"Vedno poskušam narediti boljše fotografije, ne glede na to, koliko časa potrebujem in koliko napora moram vložiti v to. Pozoren sem na vsako posamezno sestavino – svetloba, kompozicija, trenutek, zgodba in tehnična dovršenost. Tako potiskam meje še više in uživam v ustvarjalnem procesu."

Prikaz profila


x