Glasba za tvoje oči

 Kaupo Kikkas

»Zame je glasba najimenitnejša oblika umetnosti,« pove Kaupo Kikkas, ko ga povprašamo po njegovih dveh največjih strasteh. Za tiste, ki so videli njegove izjemne portrete, je ta odgovor morda presenečenje. Vendar ne bi smel biti – popolnoma logičen je, če razumemo Kaupovo delo, zgodovino in povezavo med strastjo in ustvarjalnostjo.  

»Abstraktnosti glasbe ni mogoče izmeriti. Moja druga strast je fotografija, ki pa se mi zdi bolj opisna; bližja resničnosti. Zakaj sem torej fotograf? Čutim, da lahko svetu več dam kot dober fotograf kot povprečen glasbenik.«

Kaupova odkritosrčnost ima seveda tudi pridih skromnosti, toda njegova kombinacija strasti nam v resnici pove, da je fotografska specializacija zelo mogočna stvar; gre za fokus in predanost, ki pogosto loči odlične fotografije od povprečnih. Specializacija pomeni odkritje tiste stvari, ki je ne moreš nehati fotografirati; ko je to tako naravno in v tem tako uživaš, da se ti ne zdi več, da gre za delo. Fotografiraj stvari, ki jih imaš rad, in ljudje bodo to videli v tvojih fotografijah in se odzvali. Pri Kaupovem delu čutimo, kako njegove fotografije izžarevajo njegovo ljubezen do glasbe.

Kaupo Kikkas Sony Alpha 7RM2 dirigent v pridušeni svetlobi drži palico
 © Kaupo Kikkas | Sony α7R II + 85mm f/1,4 GM| 1/250s @ f/6,3, ISO 200

Seveda se vse to ni zgodilo naenkrat. Elementi so se sestavljali skupaj kot note sestavljajo akorde. »V Estoniji sem obiskoval glasbeno šolo za sovjetsko glasbo,« pove, »in v takšnih šolah so zelo strogi in resni. Na voljo je le ena možnost: ali postaneš glasbenik ali pa neuspešen glasbenik.« Toda že takrat ga je zanimala fotografija in popolnoma ga je očaral verjetno prvi digitalni fotoaparat v Estoniji, ki je imel le 0,3 milijona slikovnih pik. Kupil je tudi analogni fotoaparat s filmskim trakom, s katerim se je naučil uporabljati tradicionalne tehnike. Po koncu šole je delal kot priložnostni fotograf na Finskem, kjer je tudi študiral fotografijo. Sčasoma pa je Kaupo spoznal, da se mora odločiti. »Glasbo sem študiral in je bila moja potencialna kariera, vendar nisem mogel več nadaljevati polovičarsko. To je moje načelo: stvari ne opravljam na pol.« 

Toda glasbenik vedno ostane glasbenik in po 10 letih se je odločil, da bo poskusil združiti oboje ter se osredotočil na delo z glasbeniki, ki jih je poznal – njegova prva stranka je bil njegov učitelj klarineta. Vendar so se še vedno porajali dvomi.

»Zdelo se mi je, da se v Estoniji ne bom mogel popolnoma specializirati. Tam na sceni klasične glasbe ni dobička. Vendar sem razmišljal, da bi se morda s tem lahko ukvarjal na mednarodni ravni. Nekaj fotografiranj sem opravil brezplačno, nato pa po nizki ceni, da uveljavim svoje ime. Počasi sem lahko vsa bolje plačana komercialna naročila zamenjal le za glasbo.«

Kaupo Kikkas Sony Alpha 7RM2 3 glasbeniki ob oknu
© Kaupo Kikkas | Sony α7R II + 24-70mm f/2,8 GM| 1/125s @ f/5, ISO 1600

Glasbena fotografija je seveda širok pojem, Kaupovi portreti pa ena izmed številnih niš v njej. »Če poenostavim,« pove, »zame obstajata v glavnem dve vrsti: glasbena fotografija dogodkov ali dokumentarna glasbena fotografija, ki lahko vključuje tudi koncerte in festivale. Slike s koncertov so lahko umetniške, vendar je na takšni višini to težko doseči, pravzaprav tudi pričakovanja niso visoka. Na drugi strani pa je portretna fotografija, s čimer s ukvarjam jaz. Gre za popolnoma drugačen pristop, saj gre za globljo povezanost s subjektom.« To opazimo v tem, kako naravno njegovi subjekti držijo svoje instrumente.

Kaupo Kikkas Sony Alpha 7RM2 pianist se pretvarja, da igra, z dramatično senco v ozadju

© Kaupo Kikkas | Sony α7R II + 24-70mm f/2,8 GM| 1/160s @ f/11, ISO 100

»Če se z osebo ne povežeš ali nimaš dobrega pristopa, lahko fotografiranje zlahka končaš praznih rok. Zavedati se moramo, da portretno fotografiranje ni enosmerna ulica. Gre za duet, ne za solo. Ko sodelujem z glasbeniki, jim rečem: ‘To je kot komorna glasba.’ In to zelo dobro razumejo – tudi med čelistom in pianistom obstaja povezava, zaupanje. Enako velja za fotografijo. Če se trudi le eden, ni dovolj. Skupaj se morata potruditi, da prideta do cilja.« 

Pravi, da sta pogoj za to empatija in ustvarjanje odnosa s fotografirano osebo. Poleg tega meni, da zaradi svojega globokega razumevanja glasbe lahko ustvari bolj osebne povezave, kar je vidno tudi na slikah.

Kaupo Kikkas Sony Alpha 7RM2 moški z zaprtimi očmi posluša glasbo
© Kaupo Kikkas | Sony α7R II + 85mm f/1,4 GM| 1/250s @ f/2,0, ISO 2500

Ugotavlja, da je fotografiranje za nekatere ljudi zelo stresno, zato je zanj zelo pomembno, da fotografirano osebo sprosti in spoštuje njene želje. To je na njegovih slikah zelo očitno in subjekti so videti sproščeni. »Na mnogih portretih vidimo,« pravi, »da je v pljučih preveč zraka, rame so trde, drža je toga ...« Meni, da se temu izogne z empatijo, da pokaže, da ni le fotograf, ki je prišel z določenim namenom. Če smo si zamislili slog ali ideje, ki fotografskemu subjektu ne ustrezajo, gre lahko vse narobe. »Tehnika ne sme preplaviti subjekta, sicer izvemo več o njej kot o subjektu.« 

Kaupo Kikkas Sony Alpha 7RM2 violinistka, obsijana z dramatičnimi sončnimi žarki

© Kaupo Kikkas | Sony α7R II + 24-70mm f/2,8 GM| 1/100s @ f/3,2, ISO 1000

Velik del Kaupovega dela predstavljajo tudi odlične lokacije: na številnih fotografijah vidimo zanimiva ozadja ali okvirje, ki dopolnjujejo subjekt. Vendar se to ne zgodi po naključju. Lokacije si mentalno beleži: »Vedno hodim z odprtimi očmi in iščem dobre lokacije. Včasih mi kakšen kraj ostane v mislih leta in leta. Kot tole staro močvirje s koreninami, starimi na stotine ali tisoče let; videti je bilo tako nenavadno in apokaliptično. Nato sem kar naenkrat srečal subjekt, ki se je skladal s tem okoljem.« 

Kaupo Kikkas Sony Alpha 7RM3 moški upodablja angela s krili

© Kaupo Kikkas | Sony α7R III + 24-70mm f/2,8 GM| 1/160s @ f/5,6, ISO 200

Kaupo meni, da zanimivi kraji zagotavljajo svežino zanj ter njegove stranke. Prav iz tega razloga vlaga čas tudi v osebne projekte.

»Iz leta v leto mi postaja pomembnejše,« pravi, »da se kot portretni fotograf ne ponavljam. Osebe se seveda spreminjajo, toda bojim se tudi, da bi moj vizualni slog postal preveč prepoznaven. Želim si delati po svoje; to imenujem prosta umetnost – ko se me neka zamisel dotakne in nanjo reagiram po svoje. V takšnem stanju sem najboljši fotograf. Vendar imam tudi veliko srečo, da je moje področje fotografiranja zame najpomembnejše.«

Kaupo Kikkas Sony Alpha 7RM2 čelist stoji pred zgradbo z zrcali

© Kaupo Kikkas | Sony α7R II + 24-70mm f/2,8 GM| 1/640s @ f/7,1, ISO 400

 Izdelki v tem članku 

ILCE-7RM2

α7R II s senzorjem polnega formata z osvetlitvijo ozadja

ILCE-7RM3

Fotoaparat α7R III s 35-milimetrskim objektivom polnega formata in samodejnim ostrenjem

SEL2470GM

FE 24-70mm f/2,8 G Master

TEST
SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

Kaupo Kikkas
Alpha universe

Kaupo Kikkas

Estonija

Delaj trdo, uživaj v svojem delu in rezultati bodo prišli.

Prikaz profila


x