Drugačna krajina

Páll Stefánsson

“Pri krajinski fotografiji se vse vrti okoli svetlobe. Najbolj dramatično in nenavadno svetlobo dobite v intenzivnih vremenskih razmerah” pravi islandski fotograf Páll Stefánsson. Z leti je Páll vzljubil spremenljivo vreme na Islandiji, morda veliko bolj kot več tisoč drugih fotografov, ki vsako leto obiščejo njegovo domovino.

“Zanimivo je, da lahko ob slabem vremenu obiščete mesta na Islandiji, ki so največkrat fotografirana, pa tam ne naletite na nobenega drugega fotografa, ko pa je sonce sredi dneva najvišje in je svetlobe v izobilju, lahko na istih mestih naštejete več sto fotografov, ki vsi po vrsti snemajo ista mesta ob isti svetlobi. Najraje bi jim rekel, naj se vendarle vrnejo jutri, ko je vremenska napoved slaba, vendar bi me verjetno imeli za norega.”

pall stefansson sony RX1RII islandska vulkanska krajina
© Páll Stefánsson | Sony α7R II + 90 mm f/2,8 Macro G| 1/640 s @ f/6,3, ISO 100

Vreme in svetloba se na Islandiji lahko hitro spremenita, toda za Pálla je to vse prej kot ovira, zanj je to vznemirljiva priložnost. Muhasto vreme in nepredvidljiva svetloba ponujata poglede na pokrajino, ki se pred njegovimi očmi ves čas spreminjajo, in prav iz njih črpa svoj navdih: “Posnetka, ki ga nameravam narediti, nikoli ne načrtujem, saj se mi slike pokrajine ponujajo kar same. Krajinska fotografija mora biti svobodna, saj je vpliv svetlobe najpomembnejši. Nenehno se premikam, hodim, pohajkujem, se vozim naokoli in sem enostavno ves čas na preži, ker se moram hitro ustaviti, če opazim zanimiv prizor.”

pall stefansson sony alpha 7RII konji, ki se pasejo po islandski pokrajini
© Páll Stefánsson | Sony α7R II + 90 mm f/2,8 Macro G| 1/640 s @ f/6,3, ISO 100

Páll tudi meni, da na njegovo fotografijo izjemno močno vpliva dolžina dneva na Islandiji: “Poletni dnevi, ko snemam na terenu, so lahko res dolgi, saj je vedno kaj za videti in svetloba je zanimiva. No, do decembra se čas dnevne svetlobe že skrajša na 3 ure. To pa je pravi izziv, če morate narediti 500 km in imate na voljo zelo malo časa za fotografiranje.” 

pall stefansson sony alpha 99II islandska vulkanska pokrajina iz zraka

© Páll Stefánsson | Sony α99 II + 135 mm f/1,8| 1/2000 s @ f/4,0, ISO 100

Čeprav Páll za krajinsko fotografijo uporablja Sony α7R III, pa jo večinoma uporablja na način, ki ima svoje korenine v 30-letnem snemanju na film, večinoma s fotoaparati srednjega formata. 

“Skoraj nikoli ne pogledam v fotoaparat, še vedno snemam, kot bi uporabljal filmski trak – nikoli ne uporabljam stopnjevanja za izdelavo slik ločljivosti HDR. Prav tako ne posnamem veliko slik – prva slika v moji nedavni knjigi je prva in edina, ki sem jo ob priliki posnel. Vedel sem, da bom posnel sliko, ki sem jo iskal, zakaj bi torej iskal drugačno kompozicijo?”

Vse slike v Pállijevi nedavni knjigi islandske krajine so bile narejene v obdobju dveh let. S takšnim pristopom želi ohraniti aktualnost svojih del: “Nerad se obračam nazaj, saj mislim, da je pomembno, da fotografi ustvarjajo nekaj novega in drugačnega in tako tudi gledajo na stvari. Rad zrem v prihodnost in prepričan sem, da se kot fotograf lahko še veliko naučim.”

pall stefansson sony RX1RII odsev plovil v pristanišču na Islandiji
© Páll Stefánsson | Sony RX1R II| 1/160 s @ f/6,3, ISO 200

“Nikoli še nisem uporabljal objektiva z zoomom. 95 % svojih slik sem posnel le s tremi goriščnimi razdaljami: 35, 50 in 85 mm. Ko imate pri sebi le nekaj objektivov, se vaš pogled izostri in preprosto veste, kateri objektiv uporabiti ter kako se lotiti prizora.”

Razloži, da vsi trije objektivi, ki jih uporablja, kar najbolje izkoristijo senzor polnega formata fotoaparata, in da lahko z minimalno opremo kljub temu posname najrazličnejše posnetke: “Objektive odlikuje kakovost in zmogljivost zameglitve ozadja, ki sem ju bil vajen pri fotoaparatih in objektivih srednjega formata – tako dobri pa so, ker jih lahko uporabim za snemanje krajine in portretov. S portreti, ki jih snemam pri f/1,4, dobim čudovito zameglitev ozadja in izostrene oči, če pa snemam krajino pri f/8, lahko izostrim vse, od ospredja do ozadja. Objektiv je isti, slike pa so videti drugače in vzbujajo drugačne občutke, kot bi imeli dva objektiva v enem.”

pall stefansson sony alpha 7RII islandska gorovja pod snegom

© Páll Stefánsson | Sony α7R II + 85 mm f/1,4 GM| 1/1250 s @ f/5,6, ISO 100

V Pállovi torbi s fotoaparatom je še eno orodje, Sonyjev kompaktni fotoaparat RX1R II, s katerim po njegovem mnenju njegova fotografija dobi novo dinamiko. “Še iz časa, ko sem snemal s fotoaparati srednjega formata, rad izdelujem slike kvadratnega formata, in ko sem ugotovil, da fotoaparat ponuja način slike kvadratnega formata, sem bil navdušen. Zelo rad snemam slike s kompozicijo v kvadratnem formatu, saj pomeni izziv, ampak, ko jih naredite tako, kot je treba, so odlične.” 

pall stefansson sony alpha 7RII ustje reke v islandski pokrajini

© Páll Stefánsson | Sony α7R II + 90 mm f2,8 Macro G| 1/1250 s @ f/8,0, ISO 200

Namigi za edinstvene krajine

Poskusite se omejiti le na enega ali dva fiksna objektiva. Pomaga vam izostriti svoj pogled pri iskanju prizora in postati boljši fotograf.

Ne bežite pred slabim vremenom. Slike takšnih pogojev so redke, zato so vaši posnetki lahko edinstveni. Takoj po nevihti sta svetloba in nebo naravnost neverjetna.

Snemajte slike kvadratnega formata. Poskusite eksperimentirati s slikami kvadratnega formata in za zaslon svojega fotoaparata pripravite majhen kvadraten okvir, nato pa prirežite kvadrate slik, ko posnamete fotografijo.

 Izdelki v tem članku 

ILCE-7RM2

α7R II s senzorjem polnega formata z osvetlitvijo ozadja

ILCA-99M2

α99 II s senzorjem polnega formata z osvetlitvijo ozadja

DSC-RX1RM2

Profesionalen kompakten fotoaparat RX1R II s 35 mm senzorjem

TEST
SEL90M28G

Makroobjektiv FE 90 mm F2,8 G OSS

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SAL135F18Z

Sonnar T* 135 mm F1,8 ZA

Alejandro Ceresuela
Alpha Universe

Páll Stefansson

Islandija

"Moje fotografije so nekoliko podobne vetru, saj so odvisne od mojega razpoloženja. Predvsem pa obožujem izzive, tudi tiste majhne."


x