Lepotica in zver

Javier Aznar

“Ljudje o plazilcih, dvoživkah, žuželkah in pajkovcih pogosto rečejo, da so grdi,” razmišlja Javier in nadaljuje, “ampak upam, da bodo po ogledu njihovih fotografij od blizu opazili, kako lepi so v resnici.”

Govorimo o Javierjevih nagrajenih makro posnetkih življenja v divjini, še posebej nas zanima, kaj ga žene k izbiranju takšnih objektov, kot so žabe, krastače, pajki in škorpijoni. Pravi, da ga spodbuja želja po izobraževanju drugih ljudi. 

javier aznar sony alpha 7RIII makro posnetek kobilice na črnem ozadju

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 50 mm f/2,8 Macro | 1/200 s @ f/16, ISO 50

Morda od nekaterih ljudi ni mogoče pričakovati, da bodo vzljubili ta bitja, ampak sprememba se zgodi že, če začnejo drugače gledati nanje. To še posebej velja za ohranitev vrst, za katero si Javier, tako kot vsi biologi, najbolj prizadeva. Med projekti, ki so mu najbližji, je »Meet Your Neighbours« (Spoznaj svoje sosede), s katerim so ljudje na fotografijah lahko spoznali neverjetna bitja, ki živijo v njihovi bližini.

“Stvari, ki jih ne maraš, ne ohranjaš,” razloži, “in prav temu se želimo posvetiti, spremeniti želimo način razmišljanja ljudi, da bodo bolje skrbeli za svet okoli sebe. Ko zagledajo lepo fotografijo kače ali pajka v njegovem naravnem okolju, bodo nanj pogledali s spoštovanjem in ga poskusili ohraniti, namesto da bi ga poskusili ubiti. Fotografija ima to moč.”

javier aznar sony alpha 7RIII makro posnetek pajka na mreži

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 90 mm f/2,8 Macro | 1/60 s @ f/10, ISO 250

Biološka razlaga naučenega vedenja, vzorci, ki jih povzamemo skozi življenje, so pri tem zelo pomembni. Ne gre le za to, kar poskuša Javier prenesti drugim, gre za nekaj, kar je vplivalo na njegovo življenje in delo. “Naši odzivi na te vrste živali,” razloži, “so veliko bolj plod vzgoje kot intuicije. Če se odpravite v deževni gozd, lahko srečate otroke, ki se igrajo s tarantelami in škorpijoni, saj se jih ne bojijo, pa vendar z njimi ravnajo previdno. Če po drugi strani odraščate v družinskem okolju, kjer vas opozarjajo, da se nečemu ne približujete, ker je nevarno, ni mogoče pričakovati drugačnega odziva.”

javier aznar sony alpha 7RIII posnetek cvetlice od izjemno blizu

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 90 mm f/2,8 Macro | 1/500 s @ f/2,8 ISO 500

Na Javierjevo naučeno vedenje so vplivala bitja, s katerimi je bil obkrožen že kot otrok. Odraščal je na španskem podeželju in je bil že takrat ves čas v stiku z življenjem v divjini. Pri 14-ih je od staršev dobil v dar majhen digitalni fotoaparat, da bi posnel to, kar ga zanima, in od takrat naprej je, kot radi rečejo, vse drugo zgodovina. Pri 18-ih je začel uporabljati SLR in pripadajoči makroobjektiv, neverjetne podrobnosti, ki jih je z njim odkril, pa so ga še bolj posrkale v objekt fotografiranja. Po uspešno zaključenem univerzitetnem študiju biologije se je popolnoma posvetil fotografiranju življenja v divjini.

Ali mu pridobljeno znanje s področja biologije pomaga pri tem, s čimer se ukvarja? “Prav gotovo sem se pri biologiji naučil biti potrpežljiv,” se nasmehne, “saj v biologiji večino časa preživimo v opazovanju nečesa in čakanju na nekaj, reakcijo ali neko obliko vedenja objekta, ki ga opazujemo ... in ki ga nato lahko posnamemo. Biolog v laboratoriju dogajanje zabeleži v obliki podatkov, za zoologa na terenu, kot sem jaz, pa so podatki fotografije. Kot biologa me zanimajo zanimive zgodbe in tudi objekti, ki jih poiščem na čudovitih mestih, kjer so živalske vrste, ki jih še nihče ni raziskoval, pridobljena spoznanja pa lahko nato prenesem drugim.”

javier aznar sony alpha 7RIII makro posnetek dveh hroščev med parjenjem na cvetu

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 50 mm f/2,8 Macro | 1/50 s @ f/14 ISO 64

Javier želi na svojih slikah na prvem mestu posneti vedenje in zanj je slika dobra, če lahko to združi s čisto estetiko – veličasten trenutek z odlično kompozicijo in s pravo svetlobo.

“Med svojimi posnetki imam najraje tiste, ki prikazujejo dogajanje ali vedenje, a so hkrati tudi slike, ki odkrivajo lepoto tega okolja. Združiti je treba oboje.”

Javier nadaljuje: "Težava je v tem, da danes lahko skoraj vsakdo naredi dobro sliko. Sam želim posneti neko pomembno dogajanje. Seveda mi to, da sem biolog, pomaga, saj na osnovi znanja lažje razumem objekte in napovem, kaj se bo zgodilo v naslednjem koraku, zato kot fotograf lahko ujamem odločilni trenutek.”

javier aznar sony alpha 7RIII posnetek od blizu rumene žuželke na rumenem cvetnem listu

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 50 mm f/2,8 Macro | 1/160 s @ f/9,0 ISO 320

S tem pridemo počasi do njegovega nedavnega uspeha, ko je na natečaju za fotografa leta življenja v divjini (WPOTY) za leto 2018 prejel nagrado v kategoriji portfelja. Med slikami v portfelju ima ena od najbolj privlačnih naslov Mama zaščitnica, prikazuje pa portret zelene grbavke, dolge približno 1 cm, ki s svojo koničasto grbo pred napadalci varuje potomce na spodnjem delu stebelca. Za Javierja je to najljubši komplet slik, saj mu je uspelo združiti naravo in lepoto, po kateri hrepeni. “Ponosen sem na te slike, ker na pravi način združuje neponovljiv trenutek v življenju objekta in privlačno izpoved.”

javier aznar sony alpha 7RIII silhueta črička, ki se oprijema veje

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS | 1/4000 s @ f/5,6, ISO 2000

Z zmago v kategoriji portfelja je bil še posebej zadovoljen, saj meni, da mu odpira vrata do večjih razsežnosti in pojasni: "Zame je to ena od najpomembnejših kategorij natečaja, saj lahko ustvarjam zgodbo ali delam z nekim objektom dlje časa. Med prejemniki nagrade v kategoriji portfelja so tudi ljudje, ki jih cenim, kot so fotografi pri reviji National Geographic, zato sem s to nagrado zelo počaščen.”

Daljši kot je objektiv, manjša je verjetnost, da ga bo plašljiv objekt zaznal, zato se je Javier odločil temu primerno in s svojim fotoaparatom α7R III uporablja tako FE 50 mm f/2,8 Macro kot tudi FE 90 mm f/2,8 Macro. “Ta objektiva uporabljam najpogosteje, seveda pa je vse odvisno od objekta – dodaten doseg 90-milimetrskega objektiva je lahko zelo uporaben, vendar uporabljam tudi FE 28 mm f/2, če želim prikazati žival v njenem okolju. Odličen je tudi FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM, saj lahko z njim izostrim objekt na razdalji malo manjši od enega metra, tako da lahko fotografiram objekte, kot so metulji, uporabljam pa ga tudi za ptice, sesalce in večje živali.”

javier aznar sony alpha 7RIII profil žabe z velikimi usti

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 90mm f/2,8 Macro | 1/200 s @ f/2,8 ISO 50

Na enak način je hvaležen za fotoaparat α7R III in njegovi funkciji zaporednih posnetkov s hitrostjo 10 sličic na sekundo ter tihega fotografiranja, ki učinkovito odpravi šum zaklopa. Ti funkciji sta popolni za fotografiranje plašljive favne, saj "s kombinacijo visoke hitrosti sličic in odsotnosti šuma lahko zajamem natančno tisti trenutek, ki ga iščem. Ugotovil sem, da je zelo uporabno tudi elektronsko iskalo, še posebej v makro fotografiji z zelo majhno globinsko ostrino, saj lahko nastavim položaj ostrenja v iskalu in sem prepričan, da bo objekt popolnoma izostren. Pri tem pa se ne zadržujem pri izbiri standarda ISO. Vem, da bo kakovost dobra.”

javier aznar sony alpha 7RIII žabja glava kuka iz vode med številnimi mehurji

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 50 mm f/2,8 Macro | 1/200 s @ f/10 ISO 160

Ali se je kdaj znašel na napačni strani življenja, ki ga raziskuje? Ali pa se je kdaj morebitnemu nevarnemu objektu preveč približal? “Večina plazilcev in žuželk je res strupenih,” pojasni Javier, “vendar niso nevarni, če si previden. Šele ko se jih ljudje poskusijo dotakniti ali se z njimi poigrati, začutijo grožnjo in takrat tudi napadejo. Ne ugriznejo ali pičijo zaradi zabave. Tako ljudje spoznajo, da so v resnici oni nevarni. Na terenu se bojim ljudi, ne živali.”

Izdelki, predstavljeni v tem članku

ILCE-7RM3

»α7R III 35 mm objektiv polnega formata in samodejno ostrenje«

SEL50M28

FE 50 mm F2.8 Macro

SEL90M28G

Makroobjektiv FE 90 mm F2,8 G OSS

SEL100400GM


FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS

Javier Aznar
Alpha Universe

Javier Aznar

Španija

Če želimo nekaj ohraniti, moramo najprej poznati in ljubiti to, kar lahko izgubimo. Fotografija je uporabno orodje za dvig zavedanja in za prikaz tega, kar nas obkroža. S svojim fotoaparatom poskušam prikazati živali v njihovi najčistejši obliki s stališča biologa, vendar z umetniškim navdihom.

Prikaz profila


x