“Nekaj čarobnega je pri fotografiji z dolgotrajno osvetlitvijo,” navdušeno razlaga Bertrand Bernager. “Na fotografijah je nekaj, kar je popolnoma naravno, vendar tega s prostim očesom ni mogoče videti. Čarobnost ustvari dolgotrajna osvetlitev.”
Z dolgotrajno osvetlitvijo lahko ustvarite učinek v fotoaparatu, ki je na videz naključen, pozornejšemu pogledu pa so vidni vzorci. Razkrije se, kako se predmeti, svetloba in ljudje premikajo. “Najbolj očiten primer so dolgi snopi luči, ki jih ustvarijo luči vozil. Lahko pa ustvarite tudi lastno premikanje, kot pri sliki, ki sem jo ustvaril v Kyotu, ko sem med osvetlitvijo premikal stojalo in ustvaril osupljive svetlobne sledi.”
Tehnika ni primerna le za delo z lučmi, temveč jo lahko uporabimo tudi za fotografiranje oseb in njihovega gibanja.
“Če uporabimo ustrezno dolgo osvetlitev, osebe izginejo z lokacije, saj niso dovolj dolgo negibne, da bi bile del slike,” pravi. “Ta slika je bila posneta na enem od najživahnejših mest – na prehodu za pešce v Shibuyji v Tokiu. Zanjo sem uporabil 15-sekundno osvetlitev. Pri tej sliki mi je všeč jasno vidna oseba na prehodu, ki snema sebek, okoli nje pa so zamegljene silhuete ljudi, ki hodijo čez prehod.”
Bertrand si lokacij za fotografiranje ne izbira naključno. Išče kraje, kjer mrgoli luči ali ljudi in kjer bo z dolgotrajno osvetlitvijo lahko prikazal skrite trenutke. “Osredotočam se na velike prizore z veliko energije,” pravi Bertrand. “Tako poudarim utrip velikega mesta. Ulice z običajnimi zgradbami ne bom fotografiral z dolgotrajno osvetlitvijo. Velike in osupljive kraje želim prikazati še bolj osupljive.”
Čeprav je za fotografije z dolgotrajno osvetlitvijo potrebno dobro oko, oprema ni tako zahtevna. Bertrand za tovrstne fotografije uporablja α6000 in Sony α7R III z 42 milijoni slikovnih pik, poleg tega pa še objektiv G Master 16–35 mm f/2,8. S širokokotnim objektivom lahko zajame celoten prizor, ko se ta odvija pred njim.
Stojalo je nepogrešljiv del opreme pri fotografiranju z dolgotrajno osvetlitvijo. “Pregovor pravi, da je najboljši fotoaparat tisti, ki ga imate s seboj. Isto velja za stojalo,” v smehu pravi Bertrand. “Ključ do dobrih fotografij z dolgotrajno osvetlitvijo je stojalo, ki ga boste z veseljem vzeli s seboj”.
Daljinsko sprožilo je nepogrešljiv del opreme pri fotografiranju z dolgotrajno osvetlitvijo, če želimo, da fotoaparat ostane popolnoma pri miru, pravi Bertrand. Tako lahko sprožimo zaklop brez dotika fotoaparata ali pa uporabimo pametni telefon z aplikacijo Sony Image Edge Mobile za oddaljeno upravljanje fotoaparata.
Zadnji košček sestavljanke je filter nevtralne gostote (ND). “Za dolgotrajno osvetlitev podnevi potrebuješ filter ND,” svetuje, “saj ta zmanjša količino svetlobe, ki vstopi v objektiv. Če želiš podnevi ustvariti fotografijo z osvetlitvijo, dolgo približno eno minuto, bo ta popolnoma bela. Večinoma uporabljam ND 1000, ki količino svetlobe, ki vstopi, zmanjša za 10EV. Uporabljam tudi ND32, ki količino svetlobe zmanjša le za 5EV. Z različnimi filtri ND lahko ustvarite različne vrste fotografij z dolgotrajno osvetlitvijo.”
Fotografija z dolgotrajno osvetlitvijo zveni precej tehnično tudi za že izkušene fotografe, vendar pa Bertrand priporoča, da se v njej preizkusijo tudi fotografi začetniki.
“To je odličen način, kako se seznanite z delovanjem zaklopa,” razlaga. “S tem načinom lahko izboljšate svoje fotografije in način kompozicije fotografij. Fotografiranje z dolgotrajno osvetlitvijo je podobno slikanju ali risanju, kjer lahko ustvarite, kar koli želite.”
"S fotografijo želim ujeti svetlobo, sublimirati gibanje, ujeti trenutek."