Portreti z osebnostjo

 Steffen Böttcher

“Fotografija je komunikacijski šport,” pravi Steffen Böttcher, ko ga sprašujejo po njegovem portretiranju in modni fotografiji, “in še sreča, kajti jaz rad komuniciram.” Prav zares, ne glede na izbrani slog fotografskega portretiranja vam mora portret povedati nekaj o objektu. Če je portret anonimen, potem to ni pravi portret. 

Steffenovi portreti veliko povedo o značaju in kot pravi, mora biti ta razen z nekaterimi drugimi pomembnimi tehnikami povezan tudi z vizualno zgodbo, ki jo pripoveduje lokacija.

“Za dober portret je pravo ozadje zelo pomembno, saj lahko veliko pove o osebi, ki jo portretiram, o njej, njenem delu, njeni miselnosti. Ne maram neosebnih slik. Nič ni narobe z golimi portretnimi posnetki, sodobni so in uporabni, ampak želim, da ozadje obogati zgodbo mojih slik – politik v knjižnici, kuhar v kuhinji. Kaj je tisto, kar jih žene?” 

steffen-boettcher-sony-alpha-9-moški-sedi-na-tleh-v-skladišču
© Steffen Böttcher | Sony α9 + 85 mm f/1,8 | 1/500 s @ f/2,5 ISO 320

Tudi s premišljeno izbiro lokacije, pravi, lahko subjekti lažje ostanejo to, kar so. “To je tako, kot igralci, ki snemajo film, ali glasbeniki, ki nastopajo – igralci potrebujejo prizorišče snemanja ali lokacijo, ne pa zelen zaslon, na katerega se ne morejo odzivati, pevci pa potrebujejo oder in občinstvo. Živali ni mogoče izključiti iz njenega naravnega habitata in pričakovati, da se bo vedla naravno. Enako velja za ljudi.”

 Steffen je 12 let delal kot grafični oblikovalec, preden se je povsem posvetil fotografiji. S tem je prav gotovo dobil odlično osnovo za upodobitvene jezike – kako s podobami sporočati zamisli. Letom dela na področju grafike pripisuje svoje razumevanje osnov, kot so dobra kompozicija, uporaba komplementarnih barv in kako strukturirati sliko. S temi veščinami je po njegovem preskok v fotografijo enostaven, saj ni treba začeti od nule. "Želel sem biti ustvarjalen, to je vse, to je najpomembnejša sila, ki me je gnala, in menim, da je tehnične zadeve ne bi smele zatreti.”

steffen-boettcher-sony-alpha-9-črno-bel-portret-svetlolase-dame
© Steffen Böttcher | Sony α9 + 85 mm f/1,8 | 1/160 s @ f/11 ISO 50

Meni, da se preveč fotografov pri fotografiranju ukvarja s tehničnimi podrobnostmi, pri čemer se posvetijo igranju z nastavitvami in mehanizmi. Dodaja, da zanj vse to vendarle ni tako zelo pomembno: 

“Zame je fotografija bolj podobna risanju. Ne gre toliko za fotoaparat, gre za pogled na svetlobo, elemente v kompoziciji, barve ... torej za veliko več kot le za uporabo tehničnih zmogljivosti. Zato si moram sliko zamisliti v glavi, še preden vzamem v roke fotoaparat.” 

Pri tem mu pomaga zaslon Sonyjevega α9, ki ga je mogoče nagniti. “Na zaslonu rad sestavljam kompozicijo iz več razlogov,” razloži, “če sestavljam kompozicijo z iskalom, lahko pozabim na elemente, saj je bolj podobno sprotnemu dogajanju.” Ali oko privlači subjekt, ne pa kompozicija v celoti? “Da, kajti če uporabljam zaslon in tako sestavljam kompozicijo, se zdi, kot bi si ogledoval odtis, dokončano delo. Lahko se oddaljim in sem bolj objektiven.”

steffen-boettcher-sony-alpha-9-nasmejano-dekle-s-sončnimi-očali-pred-fotoaparatom

© Steffen Böttcher | Sony α9 + 35 mm f/1,4 | 1/1600 s @ f/1,4 ISO 50

Steffen se je vrnil k umetnosti komunikacije in ustvarjanju kompozicije na LCD-zaslonu fotoaparata, ki je še en pomemben vidik, zato se lažje poveže z objektom, ne da bi ga pri tem oviral fotoaparat, ki mu zakriva oči. “Kot fotografu mi veliko pomeni to, da lahko snamem masko. Veliko intimnejše je in bolj prijetno za objekt. Ljudje se na to odzivajo zelo različno in njihov odziv je viden takoj. Tako se veliko lažje osredotočim na objekt in boljše sodelujem z njim, saj vem, da lahko popolnoma zaupam fotoaparatu, še posebej ob samodejnem ostrenju in osvetlitvi, ki ju ponuja α9. Ni mi treba razmišljati o tehniki, pazim le na kompozicijo in komunikacijo.”

Pravzaprav so Steffenovi portreti posebni v ogromni meri prav zaradi govorjenja. “Brez fotoaparata, ki zakriva moj obraz, se lahko pogovarjam z objektom in ustvarim sproščeno vzdušje. Modeli, ki ne počnejo tega vsak dan, potrebujejo nekaj spodbude. V resnici veliko govorim in jih poskušam prepričati, da jim ni treba igrati, ostati morajo takšni, kakršni so, jaz pa moram nato ujeti lepe drobne trenutke.” 

steffen-boettcher-sony-alpha-7RIII-par-v-džinsu-pozira-ob-oceanu
© Steffen Böttcher | Sony α7R III + 35 mm f/1,4 ZA | 1/1250 s @ f/3,5 ISO 200

Pravi, da večina portretnih fotografov govori s svojimi subjekti, vendar je najpomembnejši način, ne le govorjenje zaradi govorjenja. 

“Številni fotografi dajejo vse preveč navodil, zato so ljudje v resnici bolj kot ne zmedeni in prestrašeni. Ne želim, da bi razmišljali o tem, kam morajo gledati ali kam naj nagnejo brado. Želim, da izstopijo iz sebe, da za trenutek izgubijo svoje samozavedanje.”

Z nekaterimi metodami želi v pogovor vključiti zgodbe in spremeniti način njihovega podajanja glede na to, kako želi, da se objekt počuti. “Nekateri fotografi rečejo svojim modelom, naj razmišljajo o nečem lepem, nakar čakajo na njihov odziv. Pa ne gre tako, treba je malo razmisliti in biti bolj empatičen. Če želim, da so videti kot junaki, jim pripovedujem junaške zgodbe in če želim, da se počutijo brezskrbne, jim pripovedujem dobrikajoče se zgodbe, na primer, kako lepo sem preživel počitnice.”

Steffenov glavni nasvet pa je: “S pogovorom jih izključite iz danega trenutka. To je podobno, kot bi režirali balet, le da vplivate na podzavest svojih objektov, ki poslušajo in se odzivajo. Takšna komunikacija je najboljša.”

 Izdelki v tem članku 

ILCE-9

Brezzrcalni fotoaparat polnega formata α9 s skladnim CMOS-senzorjem

ILCE-7RM3

Fotoaparat α7R III s 35-milimetrskim objektivom polnega formata in samodejnim ostrenjem

SEL35F14Z

Distagon T* FE 35 mm F1,4 ZA

SEL85F18

FE 85mm F1.8

Steffen Boettcher
svet alpha

Steffen Boettcher

Nemčija

Recite DA življenju.

Prikaz profila


x