Moč čustev v makro fotografiji

Petar Sabol

Makro fotografija in fotografija življenja v divjini sta stvar tehnike, vendar pa tehnika brez čustev ne pomeni veliko. Okvir je lahko zapolnjen, vendar pa je slika še vedno prazna. Nagrajeni fotograf življenja v naravi Petar Sabol to lepo ponazarja. Njegove slike so tehnično dovršene in obenem vizualno vznemirljive, saj ob preseganju znanstvenega gledalca tudi fascinirajo.

“Veliko tega je treba narediti prav in povsod se lahko pojavijo težave. Svetloba, hitrost zaklopa, ostrenje, globinska ostrina … še posebej makro je zelo tehnična zadeva. Potem je tukaj okolje, objekt lahko odleti ali pa veter premakne steblo. Na vse to je treba računati in pustiti, da pride na plan umetnikov pogled. Pri meni se to zgodi, ko sem sproščen, poenoten z objektom, takrat dobim tisti občutek za sliko, tisti umetniški vtis. Pa nisem brez napak, včasih mi ne uspe.”

Petar izpostavlja neverjetno fotografijo vodomca, ki pikira na plen pod vodo. Ta posnetek ni nastal naključno, vanj je vložil veliko napora. Ta priložnost, ki je trajala desetinko sekunde, se je sprevrgla v več mesecev dela.

Petar Sabol Diapozitiv 1
© Petar Sabol | Sony α77 + 135 mm f/1,8 | 1/2000 s pri f/7,1, ISO 400

 “Ko sem naredil ta posnetek, sem začel dobesedno kričati. To je bil izjemen trenutek, vrhunec dolgega procesa. Preden se mi je porodila zamisel, da bi naredil nekaj drugačnega, sem se z seznanil z vodomcem in ga najprej veliko fotografiral na vejah. Le kako bi bil videti pod vodo? V svojem času je bil najhitrejši. Dvanajst sličic na sekundo je dovolj, da zajamem trenutek. In to je le ena sličica med mnogimi. Zdaj imamo α9 s hitrostjo 20 sličic na sekundo. To je hitrost, ki nam jo ponuja Sony za zajem trenutka.”

Petar je spustil fotoaparat v podvodni torbi kakšnih 50 cm pod vodno gladino, dovolj globoko, da je občutil, kako se je potopil v reko, vendar dovolj plitko, da je bila svetloba še močna. Za reprodukcijo živahnih naravnih barv je potreboval tudi sončno svetlobo.

“V posnetku vodomca je vse ročno: ostrenje, hitrost zaklopa, zaslonka in jaz, ki sem izbral kompozicijo, kamor sem pričakoval, da se bo spustil. Da bi privabil njegov plen, sem na tem mestu raztresel ribjo hrano. Temu so sledili poskusi in napake. Nisem smel premakniti fotoaparata, samo odzvati sem se moral na objekt. Tega, kar sem snemal, tudi nisem videl. Vendar sem vztrajal, vedel sem, kaj lahko naredim. Seveda sem bil tudi razočaran, včasih je bil objekt popolnoma izostren, ampak malce zunaj okvirja, potem je bil popolnoma v okvirju, pa ni bil izostren … moral sem vztrajati!”

Petar Sabol

© Petar Sabol | Sony α77 + 100 mm f/2,8 Macro | 1/8 s @ f/13, ISO 100

Skupna lastnost vseh Petrovih del je njegova zvestoba svetlobi. Svetloba ustvari naravni svet, zato mora biti fotografiranje svetlobe najpomembnejše. Njegove slike prekipevajo od svetlobe, pri čemer izstopajo fine podrobnosti na žuželkah in pticah, zato ob dodani dramatičnosti iz prizora in objektov življenje kar žari. Petar v glavnem fotografira zgodaj zjutraj ali ob sončnem zahodu, s kompozicijo usmerjeno proti soncu, da izvleče podrobnosti iz sence, če je treba, in tudi živahne barve, ki jih ustvarjajo ta ohišja polnega formata. 

S svojim neverjetnim načinom fotografiranja uporablja žarke svetlobe, ko se zdi, da so objekti pod žarometi. To je videz, do katerega se je dokopal z eksperimentiranjem in ga je poimenoval “fotoničen trenutek”. Učinek dobi z uporabo standardnega filtra "starburst", vendar ne tako, kot si morda mislite. 

Petar Sabol
© Petar Sabol | Sony α77 + 100mm f/2,8 Macro | 1/8s @ f/11, ISO 50

“S temi filtri poudarkom dodam lesk, še posebej, če so živali osvetljene iz ozadja in prekrite z jutranjo roso. V takšnih primerih sem pri iskanju kompozicije ugotovil, da pod enim kotom pri sukanju in ob sončni svetlobi, ki pada s strani, lahko dobim ta čudoviti pas svetlobe, ki prihaja iz kota okvirja. Videti je izjemno lep in prav zares me zanima. Ljudje morda pomislijo, da gre za fotošop ali filter, pa je v bistvu vse povezano s strojno opremo.”

Eksperimentiranje, predanost – vse se sešteje. Petar preživi veliko časa v divjini ob raziskovanju svojih objektov in rezultatov ni mogoče spregledati. Njegove slike resda odslikavajo študijski pristop obdelave v delavnici, vendar so vse slike posnete na terenu.

“Pomembno je, da smo v stiku z naravo in da poznamo objekte. Ko raziskujem v gozdu, poiščem objekte že en večer prej. Opazujem njihovo vedenje, ko so aktivni. Ko se sonce spusti, se umirijo in pripravijo na spanje. Označim mesta, kjer spijo, da naslednje jutro lahko najdem lokacijo, ko so še omotični od spanja in jih sonce še ni ogrelo. Tako je lažje fotografirati, več je možnosti za prilagajanje. Na terenu sem za fotografiranje pripravljen, še preden sonce vzide, da ne zamudim tega dela dneva.” 

Petar Sabol

© Petar Sabol | Sony α99 + 100 mm f/2,8 Macro | 1/30 s @ f/5,6, ISO 100

Takšno iskanje objektov pomeni tudi, da je namesto skladanja ostrenja enostavneje uporabiti makro tehnike, saj vsled pomanjkanja gibanja postane premikanje ostrenja lažje in je mogoče na posnetku zajeti celo žival. Vse do nedavnega je Petar to počel ročno, pred kratkim pa je začel s svojimi objektivi uporabljati elektronsko vodilo za ostrenje. Skladanje uporablja, ko so pogoji dobri, vendar vedno naredi nekaj posnetkov pri majhnih zaslonkah in poskrbi za postavitev s fotografiranjem objekta od strani, da je izostren v večji meri.

Petar Sabol
© Petar Sabol | Sony α99 + 100 mm f/2,8 Macro | 1/30 s @ f/5,6, ISO 100

“Pri svojem makro delu sem poleg skladanja odkril še številne druge prednosti, ki jih prinašajo novi fotoaparati. Popolnoma artikulirani zasloni so močno prilagodljivi za fotografiranje na terenu. Elektronska iskala so neverjetna, saj si je mogoče natančno ogledati, kako bo slika videti, še preden jo posnamete. Spremembe osvetlitve, nastavitev beline, vse je popolnoma jasno. Delati na takšen način je čudovito, saj narediš posnetek, ne da bi moral razmišljati o tem, kaj bi bilo treba prilagoditi na samem mestu. Tudi nastavitev položaja ostrenja je zelo koristna, saj lahko vse popolnoma izostrim. Običajni DSLR-ji se zdijo že zdaj zastareli, v prihodnosti pa bodo razlike še večje.”

 Izdelki v tem članku 

SLT-A99V

Fotoaparat α99 serije As 35 mm senzorjem polnega formata

ILCA-99M2

α99 II s senzorjem polnega formata z osvetlitvijo ozadja

SAL100M28

Makroobjektiv 100 mm F2.8

SAL135F18Z

Sonnar T* 135 mm F1,8 ZA

Petar Sabol
Alpha Universe

Petar Sabol

Hrvaška

Vedno poskušam narediti boljše fotografije, ne glede na to, koliko časa potrebujem in koliko napora moram vložiti v to. Pozoren sem na vsako posamezno sestavino – svetloba, kompozicija, trenutek, zgodba in tehnična dovršenost. Tako potiskam meje še više in uživam v ustvarjalnem procesu.

Prikaz profila

TEST


x