Neviden fotograf

Jan Tichy

Za Jana Tichyja je ulična fotografija strast, izvor umetniškega izraza in včasih še kaj drugega. Je vadbišče.

 Vsi, ki so se kdaj preizkusili v ulični fotografiji, vedo, da je zahtevna. Lahko je naporna, izzivalna, izčrpljujoča, celo adrenalinska. Ko enkrat fotografirate na ulici, se spremenite. Vse to pa, kot pravi Jan, le prispeva k temu, da postaja boljši fotograf, tako na ulici kot kjer koli drugje.

 

jan tichy sony alpha 7M2 dekleta v avtobusu
© Jan Tichy | Sony α7 II + 55 mm f/1,8 ZA | 1/60 s @ f/1,8, ISO 100

“Z ulično fotografijo lahko pridobiš veliko odličnih spretnosti,” razlaga Jan, “naučiš se hitreje delati s fotoaparatom, drugače začneš gledati na stvari. Najpomembnejši pa je način odzivanja: postaneš hitrejši in vedno pogosteje zajemaš trenutke, ki se zgodijo v delčku sekunde. Vse to lahko potem izkoristiš pri portretiranju, na porokah ali na katerem koli drugem dogodku, kjer imaš opraviti z ljudmi.”

jan tichy sony RX1 moški na poti navzdol po stopnicah
© Jan Tichy | Sony RX1 | 1/80 s @ f/4,0, ISO 1600

“Kot ulični fotograf želim ostati neviden, neopazen, saj s svojo prisotnostjo ne želim uničiti trenutka. Tako je tudi, ko slikam na poroki, v obeh primerih so ljudje naravnejši, če ne vedo, da sem tam. Moj cilj je naravno vedenje, spontani odzivi. Nekateri ulični fotografi želijo biti del slike, želijo sprožiti odziv, jaz pa želim biti neviden.”

Najboljše je, da je vadbišče za ulično fotografijo, kot pravi Jan, vedno pri roki, ko ga potrebuje: “Dogajanje na ulici lahko snemam kadar koli in kjer koli. Poleg tega postaneš odvisen, saj ti postane tako všeč, da temu posvetiš skoraj ves svoj prosti čas.” S tem pa je povezano tudi eno od najpomembnejših pravil fotografiranja na ulici, namreč, da moraš imeti fotoaparat vedno pri sebi.

Jan ve, da je ulična fotografija odvisna od slučajev, zato ima fotoaparat vedno s seboj, naj gre za Sonyjev α9 ali pa za RX1. “Vse, kar posnamem na ulici, se zgodi slučajno. Vse. Vedno lahko kaj posnamem, tudi ko samo čakam na avtobus ali tramvaj. Priložnosti so enkratne in se ne ponovijo. Prepričan sem, da bom naletel na najbolj neverjeten prizor ravno takrat, ko bom pustil fotoaparat doma, in bom pozneje to obžaloval.”

jan tichy sony alpha 7M2 gospe, ki tečejo po ulici

© Jan Tichy | Sony α7 + 55 mm f/1,8 | 1/40 s @ f/1,8, ISO 100

Katere tehnike mu torej omogočajo neopazno fotografiranje? Po njegovih besedah tehniko delno oblikuje pristop, delno pa tehnologija. “V bistvu je ena od prvih stvari, s katero si pomagam, nagibni zaslon, ki mi omogoča, da snemam v ravnini bokov. Ljudje me tako ne opazijo in če me ne vidijo, se vedejo povsem naravno. Pri takšni kompoziciji ljudje mislijo, da nastavljam fotoaparat ali pregledujem slike, v resnici pa snemam. Tehnika snemanja v ravnini bokov je zelo pomembna za moj slog dela.” 

Pripomore tudi, kot pravi Jan, pri snemanju na mestih, kjer je veliko gneče, ali ob času, ko je na ulici veliko ljudi, saj takrat ne najdeš le veliko objektov, ljudje so tudi preveč raztreseni, da bi opazili fotografa. Jan rad snema tudi na mestih, ki so zanimiva za turiste, kjer “ima vsak v roki fotoaparat.” 

jan tichy sony alpha 7M2 gneča na ulici
© Jan Tichy | Sony α7 II + 55 mm f/1,8 | 1/1000 s @ f/1,8, ISO 400

Osupljive ulične fotografije lahko, ne da bi izstopali, naredite tudi tako, da poiščete dobro kompozicijo ali svetlobo in počakate na objekt. Jan to počne pogosto, saj meni, da na ta način veliko lažje ujame pravi trenutek, kot če bi "lovil" objekte. “Pri fotografiranju na ulici je najtežje zajeti pravi trenutek, saj ne veš, kdaj ali kje se bo zgodil. Včasih imaš srečo, vendar jaz raje poiščem kompozicijo in čakam. Morda najdem odličen "okvir" ali svetlobni odsev, nato čakam, da se skozenj sprehodijo ljudje, da se dogaja interakcija in da se nekaj zgodi. Ljudje pravzaprav mislijo, da me motijo med snemanjem in se opravičujejo, kar je dobro, saj se niti ne zavedajo, da so prav oni objekti mojega fotografiranja.”

 Jan postavi fotoaparat na svojstven način, pri čemer je vse kar najbolj preprosto, zato po nepotrebnem ne izgublja niti časa niti energije za nastavitve, ko bi lahko opazoval in snemal. “Tako se lahko hitreje odzivam,” pravi in nadaljuje: “Poznam nekaj fotografov, ki želijo ves čas nekaj spreminjati, na primer način merjenja, odvisno od tega, kaj snemajo, kar pa mene le upočasni. Poleg tega je več možnosti za napake. Jaz pustim, da gredo stvari svojo pot, takšne, kot so, kar celo pomeni, da lahko vse počnem enoročno.” 

jan-tichy sony alpha 7M2 ulični prizor pod nizkim kotom

© Jan Tichy | Sony α7 II + 55 mm f/1,8 | 1/2000 s @ f/1,8, ISO 100

“Pri fotografiranju dajem prednost zaslonki, vendar jo uporabljam skupaj s samodejno nastavitvijo vrednosti ISO. To je zelo priročna funkcija, saj izbere najdaljši čas zaklopa, ki ga nato fiksiram na osnovi najvišje vrednosti ISO, ki jo želim uporabiti. Izberem morda hitrost 1/500 s in ta ne bo nikoli nižja, ampak bo fotoaparat po potrebi povišal vrednost ISO. Poleg tega se ti fotoaparati ponašajo z izvrstno obdelavo šuma. Fotoaparat lahko prestavim s sončne svetlobe v senco, pa se bo prilagodil.”

Pri ostrenju Jan uporablja neprekinjeno samodejno ostrenje z najmanjšo izbirno točko samodejnega ostrenja, ki jo premika po potrebi. Zanaša pa se tudi na funkcijo samodejnega ostrenja oči fotoaparata α9, “še posebej, ko ne utegnem preveriti ostrenja na zaslonu. Širše kot je območje, večja je možnost za napake, zato bi ga le še bolj zmanjšal, če bi lahko. Poleg tega snemam le enojne sličice, nič zaporednih posnetkov pri hitrosti 20 sličic/s. Tako se lažje osredotočim na določen trenutek.”

 Toda, ali se zgodi, da ima trenutek, ki ga je treba zajeti, prednost pred tehnično dovršenostjo? “Da, menim, da obstajajo pomembni trenutki ali občutja, pri katerih včasih zamižim na eno oko in si rečem: ‘posnetek ni odličen, ampak ga bom izbral, ker je pristen’. Tako kot slika ženske, ki prečka cesto, so skoraj vse slike zamegljene, vendar jih bom obdržal, ker odraža energijo, ki je pomembnejša od ostrine. Ostrina je pomembna in treba je vedeti, kako jo dobiti, ni pa dovolj za odlično ulično fotografijo – je le dodana vrednost. Vsaka slika je sestavljena iz več plasti: svetlobe, ostrenja, kompozicije, zgodbe ... več kot lahko vključite posameznih sestavin, boljša je.” 

 Izdelki v tem članku 

ILCE-7 Body / Kit

Fotoaparat α7 serije E s senzorjem polnega formata

ILCE-7M3

α7 II s 35-milimetrskim slikovnim senzorjem polnega formata

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

TEST
SEL85F18

FE 85mm F1.8

Jan Tichy
Alpha Universe

Jan Tichy

Češka republika

"Fotografija je moje največje darilo, saj lahko z njo vidim svet iz edinstvene perspektive. Obkroža nas toliko lepote in čarobnega, kar je vredno zajeti s fotoaparatom. Nikoli ni treba odnehati iskati in vedno je treba biti pripravljen …"


x