Velika kitovka, ki z mladičem plava v lisasti svetlobi

Raziskovanje oceana

Ricardo Nascimento

Ricarda Nascimenta že od nekdaj privlači voda. »Z deskanjem na vodi in lovljenjem valov se ukvarjam že od 12. leta. Moj oče je bil vedno zaljubljen v ocean in ko sem bil mlajši, sva pogosto v majhnih čolnih lovila ribe,« se spominja. Zdaj pa Ricardo svoje poklicno življenje preživlja v vodi, kjer s svojim fotoaparatom Sony Alpha 1 fotografira in snema neverjetna bitja, ki živijo pod valovi.

Ricardo je nedavno s podjetjem Futurismo Azores Adventures, ponudnikom izletov za turiste, ki si želijo s čolna ogledati kite in neverjetno morsko življenje na otokih, snemal na Azorih. Podjetje ima certifikat Svetovnega zavezništva za kite in delfine (WCA), največje svetovne organizacije za varstvo morij, vendar pa gre še dlje, saj zaposluje morske biologe, ki spremljajo in raziskujejo kite glavače in druga bitja, da bi izvedeli več o njihovem vedenju. Tu pa nastopi Ricardo.

»Snemam in fotografiram vse, kar vidim pod vodo,« pravi. »Snemam kite glavače, pliskavke, želve, delfine, hobotnice, meduze – čim več vsebine posnamem, tem bolje lahko biologi prepoznavajo in raziskujejo posamezna bitja.«

Oranžna želva, ki nepremično sedi pod vodo

© Ricardo Nascimento | Sony α1 + FE PZ 16-35mm f/4 G | 1/400s @ f/8.0, ISO 1000

Ricardo lahko s fotoaparatom Sony Alpha 1 z ločljivostjo 50 milijonov slikovnih pik za fotografije in 8K za video zajame posnetke z dovolj podrobnostmi, da lahko spremlja posamezne kite in spoznava njihovo vedenje. Tako kot drugi projekti za ohranjanje prostoživečih vrst tudi fotografije in videi pripovedujejo zgodbo, za katero Ricardo upa, da se bo dotaknila ljudi.

»Na Azorih so več kot 200 let lovili kite glavače zaradi njihovega olja, zdaj pa so zaščitena vrsta. Neverjetni so – potopijo se do 2.500 m globoko in pod vodo ostanejo 45 minut – vendar če ljudje teh živali ne vidijo, z njimi ne sočustvujejo in si ne bodo nikoli prizadevali za zaščito oceana. Ker lahko kite prepoznamo in jim damo imena, mislim, da jih tudi ljudje lažje razumejo. Ko pripoveduješ zgodbo o posamezni živali, z njo sočustvuješ. In ugotovil sem, da je to ena od stvari, ki jih lahko naredim s fotoaparatom, objektivom in podvodnim ohišjem.«

Velik kit, ki je do polovice potopljen v ocean

© Ricardo Nascimento | Sony α1 + FE PZ 16-35mm f/4 G | 1/125s @ f/8.0, ISO 4000

Ko je Ricardo svoj fotoaparat Sony Alpha 1 prvič namestil v podvodno ohišje, je takoj vedel, da je to pravi fotoaparat zanj. »Ko sem preizkusil fotoaparat Alpha 1, sem si rekel: 'V redu, moram zamenjati'.« Ricardo ni bil nezadovoljen samo z delovanjem svojega prejšnjega fotoaparata DSLR pod vodo, ampak tudi z dejstvom, da je moral, če je želel snemati videe, uporabljati težak kinematografski fotoaparat. Zdaj pa lahko z modelom Alpha 1 oba fotoaparata združi v enega, ki zmore vse – neverjetne videoposnetke in fotografije v istem ohišju.

»Ko sta moj kinematografski fotoaparat in objektiv nameščena, tehtata približno 14 kg. Jaz skačem s čolna, se s to težo potapljam in nato priplavam nazaj na površje ter opremo potegnem iz vode – včasih na dan opravim tudi do 50 potopov, kar pa je lahko zelo naporno. Fotoaparat Alpha 1 tehta veliko manj in je z njim veliko lažje manevrirati. Hitreje lahko plavam in posledično imam več možnosti, da mi bo uspelo posneti neverjetne fotografije in videe.«

Jata kitov pod vodo

© Ricardo Nascimento | Sony α1 + FE PZ 16-35mm f/4 G | 1/125s @ f/8.0, ISO 2500

Na tem mestu velja poudariti, da je Ricardo potapljač na vdih – ne uporablja potapljaške opreme, temveč zadržuje vdih in se potaplja kolikor globoko in dolgo zmore. »Med potapljanjem na vdih lahko vdih zadržim do 2 minuti,« pravi. »Pri snemanju videa se vedno počutim v svojem elementu in se zelo sprostim. Krasno je biti z živaljo v vodi, vendar pa si morate ves čas govoriti: 'Tukaj ne smem ostati predolgo', saj bi lahko prišlo do nesreče.«

Ricardo se pod vodo bori tudi s slabimi pogoji za snemanje. »Svetloba ni največja težava, saj jo je mogoče zlahka rešiti. Pri fotoaparatu Alpha 1 lahko vrednost ISO mirno povečam na 4000,« pravi Ricardo. »Težava pa je, da pri spustu na določeno globino izgubite barve, kar pomeni, da je fotografija blizu gladine videti čudovito, na globini 10 metrov pa bo na primer videti zelo modra. S fotoaparatom Alpha 1 lahko posnamem nestisnjene posnetke v neobdelanem formatu, da dobim čim več podrobnosti, nato pa pri vsaki od teh datotek posamično popravim barve.«

Dva kita, ki plavata eden mimo drugega

© Ricardo Nascimento | Sony α1 + FE PZ 16-35mm f/4 G | 1/125s @ f/8.0, ISO 2500

Bistvenega pomena je zajem podrobnosti, saj biologom pomaga prepoznati kite, zanimivo pa je, da to počnejo tako, da si ogledajo rep. »Ljudje večino fotografij in videov posnamejo s površja, ko kit pred potopom skoči iz vode. Tako imamo na tisoče fotografij kitovih repov, ki omogočajo preprost dostop in prepoznavanje. Pod vodo moram tako fotografirati podrobnosti na repu, da lahko kita prepoznamo in njegovo lokacijo dodamo v podatkovno zbirko.« Biologi so navajeni, da te živali opazujejo s čolna, mi pa jim nudimo priložnost, da si vedenje teh živali ogledajo pod vodo.

Da bi lažje ujel te podrobnosti in očarljive podvodne prizore, Ricardo na svoj fotoaparat Alpha 1 namesti enega od dveh Sonyjevih objektivov – FE 12-24mm f/2.8 GM ali FE PZ 16-35mm f/4 G. »Če vem, da bom fotografiral samo kite, običajno uporabim 12–24-milimetrski objektiv, če pa nameravam fotografirati različne motive, na primer kite na razdalji 15 m, delfine na razdalji 2 m in portugalske ladjice na razdalji 30 cm, pa bom uporabil 16–35-milimetrski objektiv. Ta objektiv je v vodi najbolj zmogljiv.«

Do polovice potopljena portugalska ladjica

© Ricardo Nascimento | Sony α1 + FE PZ 16-35mm f/4 G | 1/125s @ f/13, ISO 1600

Sony je Ricarda pri njegovih nedavnih pomorskih projektih podpiral s pomočjo in nasveti, ki so bili ključnega pomena za njegovo delo. »Ena od lastnosti objektivov je, da se pod vodo različno obnesejo,« pravi Ricardo. »Sonyjeva podpora mi je omogočila, da sem lahko preizkusil različne objektive in videl, kako se obnesejo v vodi, ne da bi jih moral kupiti. To mi daje veliko svobode pri izbiri najboljših orodij za delo na projektu. Lahko jih tudi pokličem in jim zastavim tehnična vprašanja o fotoaparatih. Gre za odlično partnerstvo.«

Ker je podvodno fotografiranje fizično tako zahteven poklic, se Ricardo včasih sprašuje, kaj sploh počne. »Težko je – velikokrat te začne boleti telo. Vsak dan si več ur v vodi. Po prihodu domov pa moraš oprati vso opremo. Ustvariti moraš varnostne kopije fotografij in videov. Nato moraš pravilno pripraviti vse torbe, napolniti telefon in fotoaparate, očistiti ohišje podvodnega fotoaparata, potem pa poskusiti spati šest ur, da lahko naslednji dan vse ponoviš znova. Na fotografijah ali videih je vedno videti veliko bolj romantično, kot je v resnici, vendar je zame vredno zaradi trenutkov, ko začutim spoštovanje in navdušenja, ker sem tako blizu tem neverjetnim bitjem.«

»Všeč mi je. Všeč mi je celoten proces. Če bi bilo preprosto, tega ne bi počel, vendar mi prilagodljivost fotoaparata Alpha 1 vsekakor pomaga, da dobim tiste posnetke, ki bi jih s starim fotografskim sistemom morda zamudil.«

Predstavljeni izdelki

Povezane zgodbe

Prijavite se, če želite prejeti svoje glasilo α Universe

Čestitamo! Uspešno ste se naročili na glasilo α Universe

Vnesite veljavni e-poštni naslov

Žal je je prišlo do napake

Čestitamo! Uspešno ste se naročili