dva bela metulja sedita na peclju

Kako fotografiram | Fotografiranje živali v naravi spomladi in poleti

Petar Sabol

Pomlad in poletje zame pomenita nov začetek. Pojavijo se svetle barve prvih cvetlic, še posebej pa se razveselim metuljev in kačjih pastirjev. Rad imam živali. Čas, ki ga preživim z njimi v naravi, je moj neusahljivi vir veselja in navdiha. Z načinom makrofotografije najraje fotografiram metulje in kačje pastirje. Všeč so mi tudi ptice, ki aktivno pletejo gnezda in hranijo svoje mladiče. Lahko rečem, da me navdihuje vse, kar leti.

Ko si osredotočen na žival, hitro pozabiš, da je svetloba prav tako pomembna pri fotografiranju živali v naravi kot pri kateri koli drugi vrsti fotografije. Zato je še posebej pomembno, da izbereš najboljši trenutek v dnevu, ko lahko dobiš najboljšo usmerjenost svetlobnih žarkov in intenzivnost svetlobe. Svetloba ne vpliva le na fotografiran subjekt, temveč tudi na to, kako bo videti ozadje slike.

bel metulj na oranžnem peclju © Petar Sabol | Sony α7R IV + 100mm f/2.8 Macro | 1/30s @ f/9.0, ISO 400

Vreme je še en dejavnik, na katerega je treba računati. Neprestano se borim proti vetru. Veter je največji nasprotnik vsakega makrofotografa. Ko uporabljaš velike povečave in male zaslonke, s katerimi želiš ujeti največjo možno globinsko ostrino, lahko že najmanjši piš vetra povzroči neželeno premikanje subjekta, ki ga fotografiraš, kar lahko uniči odlično fotografijo.

Trenutno uporabljam Sony Alpha 7R IV, občasno pa tudi Alpha 9 II. Za makroposnetke namestim Sonyjev objektiv FE 90 m f/2,8 G Macro ali 180 mm makroobjektiv drugega proizvajalca z adapterjem. Če fotografiram ptice, uporabim Sony FE 200–600 mm G, če pa imam srečo, si lahko občasno izposodim odličen objektiv FE 600 mm f/4 G Master.

bližnji posnetek očesa insekta © Petar Sabol | Sony α7R IV

Najbrž ni treba posebej poudarjati, da je stojalo nepogrešljivo pri makrofotografijah. Če želim dobiti dobro globinsko ostrino, fotografiram pri nastavitvi f/8 ali f/11, občutljivost pa poskušam obdržati pri vrednosti ISO 100 ali 200. Na ta način dobim hitrosti zaklopa, ki je običajno med 1/5 in 1/50 sekunde. Kljub odličnemu sistemu za samodejno ostrenje običajno uporabljam ročno izostritev, povečan pogled na samem fotoaparatu pa nato uporabim zato, da dobim izostreno sliko in globinsko ostrino, kjer to želim.

Pri fotografiranju v načinu makro pogosto uporabim elektronske tračnice za ostrenje. Tako lahko posnamem več posnetkov z izostritvijo različnih predelov. Te nato združim v programski opremi in tako ustvarim ‘zloženo’ sliko, na kateri je izostren celoten subjekt, ozadje pa je zamegljeno. To tehniko lahko uporabim le takrat, ko je vse popolnoma pri miru – fotoaparat, insekt in podlaga, na kateri je subjekt. Zato so dnevi brez vetra tako dragoceni.

Moj najboljši nasvet za fotografiranje na prostem: izberite dan brez vetra in začnite fotografirati zgodaj zjutraj, ko sonce vzhaja. Zaradi nižjih temperatur se bodo insekti premikali veliko počasneje. Najverjetneje se bodo sončili na soncu in segrevali svoja telesa. Jutra poleg tega nudijo tudi odlično osvetlitev, morda celo meglico ali nekaj kapljic rose, zaradi česar je lahko ozadje posnetka še bolj zanimivo.

ptica med letom pred razkošnim zelenim ozadjem © Petar Sabol | Sony α9 II + FE 600mm f/4 GM OSS | 1/4000s @ f/4.0, ISO 4000

Za fotografiranje ptic med letom potrebujete vajo in dobro poznavanje sistema za samodejno ostrenje. Ta sistem je pri fotoaparatu Alpha 7R IV in Alpha 9 II izredno dober. Prvega lahko uporabljam v kombinaciji z ločljivostjo 61 milijonov slikovnih pik, s katerimi ujamem vsak detajl. Z drugim pa lahko fotografiram pri hitrosti do 20 sličic/s.

dve oranžni ptici med letom © Petar Sabol | Sony α9 II + FE 600mm f/4 GM OSS | 1/3200s @ f/4.0, ISO 2000

Fotoaparata nastavim na način AF-C, točki ostrenja Lock-On pa nastavim bodisi na L ali Zone, tako da ima točka ostrenja prostor za sledenje ptice med letom. Nato fotografiram v načinu neprekinjenega fotografiranja Hi+, kar pri fotoaparatu Sony Alpha 9 II pomeni do 20 sličic/s. Tako lahko posnamem različne posnetke in premikanje ptice med letom. Pomembne so tudi nastavitve osvetlitve. Najpomembnejša je seveda hitrost zaklopa, saj na fotografiji ne želim zameglitve med premikanjem. Hitrost zaklopa zato vedno nastavim na najmanj 1/2000 sekunde, zaslonko pa nastavim na najvišjo vrednost. Nastavitev občutljivosti pustim na načinu Auto ISO, saj vem, da tako Sony Alpha 7R IV kot tudi Alpha 9 II ustvarita zelo malo šuma, tudi pri povečani občutljivosti. Tako lahko posnamem ptico med letom, pri tem pa vem, da bodo vidni vsi detajli, ki jih želim.

Predstavljeni izdelki

Petar Sabol

Petar Sabol | Croatia

"I always try to make my photos look better, no matter how long it takes and how much effort it requires"

Povezane zgodbe

Prijavite se, če želite prejeti svoje glasilo α Universe

Čestitamo! Uspešno ste se naročili na glasilo α Universe

Vnesite veljavni e-poštni naslov

Žal je je prišlo do napake

Čestitamo! Uspešno ste se naročili