Dva aluminijasta igluja ponoči

Fotografiranje za National Geographic

Davide Monteleone

Islandija je s svojimi negostoljubnimi vulkanskimi vrhovi, puščavskimi črnimi peščenimi plažami in visokimi slapovi sanjska lokacija za številne fotografe. Davide Monteleone je nekega še posebej hladnega in mračnega dne svoj fotoaparat usmeril v anonimni aluminijasti iglu na poljih lave Nesjavellir blizu Reykjavika, da bi posnel fotografijo, ki bi vzbudila zanimanje bralcev in jih pripravila do tega, da bi želeli izvedeti več.

Travnat hrib v senci © Davide Monteleone | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/6.3, ISO 100

Tema razvoja tehnologij za zajemanje ogljika je izjemno pomembna z geopolitičnega vidika in »proces razogljičenja je treba obravnavati enako resno kot vojaške spopade,« pojasnjuje Davide. »Sami smo ustvarili to težavo in zdaj jo moramo rešiti z razvojem ustrezne tehnologije. Ti stroji so orožje, ki ga človeštvo izdeluje, da bi se rešilo.«

Vendar je fotografiranje teh tehnologij pogosto zapleteno. »Zapletenost je v tem, kako prikazati zgodbo o nečem, česar ni mogoče videti. Sistem za zajemanje ogljika, ki smo ga želeli dokumentirati, kot večina tovrstnih tehnologij ni najbolj zanimivega videza, čeprav je njegov potencial izredno pomemben. Zato mora biti poudarek na znanstvenikih in pomembnih izumih, s katerimi poskušajo zajeti ogljikov dioksid iz zraka in ga shraniti pod zemljo ali njegovo koncentracijo zmanjšati s projekti v morju.«

Velik vrtalni stroj od zgoraj © Davide Monteleone | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/60s @ f/2.8, ISO 1600

Za pripravo članka je v osmih mesecih obiskal devet takšnih lokacij za zajemanje ogljika po Evropi in drugod po svetu ter na vsaki od teh lokacij preživel od nekaj dni do več tednov. »Za fotografiranje za tovrstne članke je treba veliko raziskovanja, fotograf pa pri načrtovanju in odločitvah tesno sodeluje z uredništvom,« pojasnjuje Davide. »Čeprav ti lahko projekt, ki je tako pomemben in ima takšno težo, vzbuja občutek tesnobe, ob predanem in zavzetem delu povsem pozabim na nelagodje, ki ga občutim.«

Kljub tovrstnim težavam je po napornih 12 urah na Nesjavellirju ustvaril sliko, ki je bila primerna za naslovnico revije National Geographic novembra 2023.

Potapljača v morju ponoči © Davide Monteleone

Davide se je projekta lotil z daljinsko vodenim letalnikom in s kamero velikega formata – svojim fotoaparatom Sony Alpha 7R IV, o katerem pravi, da je »izjemno učinkovit, saj na hiter in preprost način opravi vse, kar mora. Delo z majhnimi in lahkimi brezzrcalnimi fotoaparati polnega formata me spominja na to, kako so prvi fotoaparati s 35-milimetrskim filmom sredi 20. stoletja korenito spremenili dokumentarno fotografijo. Poleg tega se lahko s 60 milijoni slikovnih pik po kakovosti meri s fotoaparati, ki so veliko večji in dražji.«

»Je zelo učinkovit tudi v dolgih dneh v težkih razmerah in lahko se zanesem, da bo z eno baterijo posnel več kot tisoč fotografij, medtem ko bo kljuboval mrazu na Islandiji ali vlagi v Demokratični republiki Kongo,« pravi Davide.

Ob razmišljanju o ustvarjalnosti, ki je bila potrebna za fotografiranje nečesa, kar je na prvi pogled »precej neprivlačno in dolgočasno«, pojasni, da za razliko od vojnih območij, kjer se je treba zelo hitro odzivati na dogajanje, tovrstni projekti zahtevajo potrpežljivost in navdih.

Bližnji posnetek vrtalnega nastavka © Davide Monteleone | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/13, ISO 100

»Zato smo z ekipo začeli reševati težavo s preskušanjem različnih idej, da bi ugotovili, kaj deluje,« nadaljuje, »na primer, ali bi lahko spremenili perspektivo posnetka, da bi bolje prikazali zgodbo, se morda zgledovali po industrijski fotografiji, ga kreativno osvetlili ali fotografirali ob drugi uri? Za iglu smo se odločili za fotografiranje ponoči in ga osvetlili s premikajočim se letalnikom.« Davide je tudi upal, da se bo pojavil severni sij, vendar se ta – kot pogosto opozarjajo Islandci – ne pojavi, kadar govoriš o njem.

Bližnji posnetek diamanta z lomom svetlobe © Davide Monteleone | Sony α7R IV + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 2s @ f/22, ISO 100

»Mislim, da smo na koncu uspešno opravili svoje delo,« pravi, »saj je bila fotografija izbrana za naslovnico revije. Fotografija je na pogled zanimiva, vendar tudi poraja nekatera vprašanja – želite izvedeti, kaj je ta iglu in zakaj je tam. Ima svojevrstno futuristično privlačnost, a je nenavadna pokrajina polja lave tudi nekoliko srhljiva. Pripoveduje zgodbo o obetih, a tudi o izzivih, ki so pred nami, in o tem, kaj nas lahko doleti, če jim ne bomo kos.«

S tega vidika se Davide vidi kot prevajalec. »Sama fotografija ne pojasnjuje ničesar, a če koga spodbudi k branju o zajemanju ogljika, potem je izpolnila svojo nalogo. Vloga dokumentarnega fotografa ni reševanje problema, temveč spodbujanje radovednosti, da bi se drugi spoprijeli s tem.«

Davide pravi, da se to skozi zgodovino ni bistveno spremenilo, in svojo vlogo primerja s fotografi, ki so dokumentirali industrijsko revolucijo, kot je bil Lewis Hine. »Mi moramo predstaviti novo industrijsko revolucijo in upodabljati zgodbe o energetski preobrazbi. Prehajamo s fosilnih goriv na zeleno energijo, in čeprav postopek zajemanja ogljika sam po sebi ne bo rešil svetovnih podnebnih težav, je pomemben del tega procesa. Izboljšuje se tudi fotografija na tem področju, saj so pred petimi leti na področju novih tehnologij prevladovale fotografije iz tematskih spletnih zbirk, zdaj pa je veliko več ustvarjalnega in premišljenega dela.«

Kot mnogi drugi fotografi Davide pogosto uporablja bolj hibridni slog, zato je bila pri fotografiranju za članek v reviji National Geographic možnost snemanja videoposnetkov s fotoaparatom Sony Alpha 7R IV ključnega pomena. »Rad ponudim zgodbe, ki vključujejo videoposnetke, saj so zelo učinkoviti z vidika predstavljanja vsebine in pripovedovanja zgodb. To zlasti drži, kadar so objekti bolj statični, kot pri tem projektu – v tem primeru sta lahko premikanje in zvok, ki ju nudi videoposnetek, bolj prepričljiva.«

Inženir, ki preverja merilnik v črpalnici © Davide Monteleone | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/3.2, ISO 200

Čeprav je tema zajemanja ogljika in podnebnih sprememb v osnovi geopolitična, je Davide ugotovil, da je človeška komponenta zelo spodbudna. »Znanstveniki vedno izražajo neverjetno navdušenje nad svojim delom ter ga potrpežljivo in doživeto razlagajo,« ter dodaja, »četudi gre za nišno, zapleteno ali drugim nevidno področje. Zavedajo se, da gre za stvari, ki so ključnega pomena za to, kaj se bo zgodilo z našim planetom. In če lahko zavzetost te majhne skupine ljudi pretvorim v sporočilo, ki bo doseglo mnoge, bom to z veseljem storil.«

Predstavljeni izdelki

Davide Monteleone

Davide Monteleone | Italy

"Izhajam iz tradicije dokumentarne fotografije, čeprav želim s svojo fotografijo bolj spodbuditi radovednost kot podati informacije. Najboljša zgodba ni v sami sliki, temveč okoli nje in za njo. To, kar vidite na sliki, je le 'Joharijevo okno'."

Povezane zgodbe

Prijavite se, če želite prejeti svoje glasilo α Universe

Čestitamo! Uspešno ste se naročili na glasilo α Universe

Vnesite veljavni e-poštni naslov

Žal je je prišlo do napake

Čestitamo! Uspešno ste se naročili