Ženska, ki v odprtih iztegnjenih dlaneh drži semena

Čuvajke semen v Gvineji Bissau

Vanessa Ribeiro Rodrigues

Ali bi dokumentarna fotografinja in filmska ustvarjalka, ki zgodbam najraje pusti, da se odvijajo in razpletajo brez posredovanja, lahko našla boljšo temo kot so 'čuvajke semen' iz Gvineje Bissau? Vanessa Ribeiro Rodrigues je mesec dni preživela na otočjih zahodnoafriške države, poraslih s palmami [bijagós], kjer je spoznavala te navdihujoče ženske in krepila njihov glas, ki bi lahko pomagal skupnostim v veliko bolj oddaljenih krajih.

Vanessa se je z zgodbo prvič srečala, ko je leta 2021 poučevala preiskovalno novinarstvo v Gvineji Bissau. »Kot pripovedovalka zgodb,« pojasnjuje, »sem iskala nove zgodbe. Poznala sem delo nevladne organizacije Tiniguena, katere projekti so bili zanimiva mešanica ekofeminizma, agroekologije, opolnomočenja in trajnosti. Ko je nekdo omenil delo 'čuvajk semen', me je zanimalo, kaj to pomeni in kako pomembno je poslanstvo, ki ga opravljajo, zato sem preprosto vedela, da moram spoznati njihove zgodbe.«

Gospa, ki sedi pred kamnito kočo

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/160s @ f/4.0, ISO 200

Te ženske, pripadnice etnične skupine Bijagós, so živele v skupnosti na zaščitenem morskem območju otokov Urok, njihova naloga pa je bila zagotavljati prehransko neodvisnost in varnost kljub številnim izzivom: naraščajoči morski gladini in vse večjih padavinah zaradi podnebnih sprememb ter gospodarskih in industrijskih grožnjah otoškim avtohtonim pridelkom, kot je monokultura indijskega oreška.

Ženska, ki bo v zemljo posadila sadiko

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/320s @ f/4.5, ISO 100

Z zgodbo o trajnosti, ki jo je želela deliti z drugimi, pa so se prepletale tudi niti neenakosti. »Kmetijstvo v Gvineji Bissau temelji na delu podeželskih žensk,« nadaljuje Vanessa, »in prav one so odgovorne za prehransko varnost svojih družin. Vendar pa je zaradi diskriminatornih zakonov in praks manj kot en odstotek teh žensk lastnic zemlje, ki jo obdelujejo.« Vanessa se je navdahnjena z idejo, da bi delila njihovo zgodbo, lotila multimedijskega projekta, ki je do sedaj spodbudil številne članke v portugalskih in mednarodnih časopisih, nastanek celovečernega dokumentarnega filma, ki bo izšel letos, in bo kmalu podlaga za poglobljeno razstavo na Portugalskem.

Ženska, ki gleda rahlo mimo fotoaparata

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/60s @ f/4.0, ISO 200

Opravljanje intervjujev in fotografiranje čuvajk semen pa ni potekalo brez izzivov. »Glavni je bil ta,« se smeji, »da sem bila za vse sama! Časa je bilo izredno malo, poleg tega sem želela predstaviti veliko žensk, hkrati pa sem vse delala sama: nastavitve, video intervjuji, ustvarjanje posnetkov in izrezov, fotografiranje portretov in drugih fotografij, snemanje zvoka ... in prenašanje vse svoje opreme z enega konca na drugega. Pomembna dejavnika sta bila tudi geografija in vreme. Kadar je bila plima previsoka, smo se peljali s čolni, pogosto pa sem morala več ur broditi in pešačiti, da sem se srečala z vsemi, ki sem jih želela srečati.«

»Toda ko obiščeš takšne kraje in imaš za povedati tako čudovito zgodbo, si želiš to priložnost kar najbolje izkoristiti,« nadaljuje. »To je stalna obveza, za katero pa ti vedno tudi veliko da. Privilegij je, da ti je dovoljeno vstopiti v to vesolje in se srečati s tako starodavno in oddaljeno kulturo. Kot lovka na zgodbe verjamem, da gre za brezčasno zgodbo, ki lahko privede do sprememb.

Vanessi sta pri tem projektu pomagala izbrani fotoaparat in objektiv, Sony Alpha 7C in FE 24-105mm f/4 G OSS. »Ker sem bila sama odgovornost za vse, sem imela srečo, da sem imela to kombinacijo,« pojasnjuje, »saj je opremo zelo lahko prenašati, hkrati pa nudi veliko prilagodljivosti in kakovosti tako pri fotografiranju kot pri snemanju videoposnetkov. Ta lahkotnost je resnično pomembna, ko vse skupaj več tednov prenašaš na svojem hrbtu! Objektiv omogoča vse vrste kadriranja, ki jih želim: portrete, široke posnetke ali celo objekt na drugi strani riževega polja (Bolama). Zaslonka f/4 pa zagotavlja fantastično svetlost, kar je zame zelo pomembno, saj rada delam izključno z naravno svetlobo.«

Ženska, ki v odprtih iztegnjenih dlaneh drži semena

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/50s @ f/4.0, ISO 100

Kljub izzivom Vanessa ni zanemarila svojega značilnega pristopa – delala je počasi in naravno, si vzela čas, da je pridobila zaupanje svojih objektov in poskrbela, da so bili njihovi glasovi ustrezno slišani. »Moje stališče je, da ne glede na to, ali gre za snemanje filma, fotografiranje ali oboje, ne moreš samo na hitro pritisniti sprožilec in iti dalje,« pojasnjuje. »Zelo rada sodelujem z ljudmi in z njimi vzpostavljam stik, za to pa je potreben čas.«

Stranski profil ženske, obdane z zelenimi listi

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/160s @ f/4.0, ISO 640

»Svoje sogovornike vedno vprašam, kaj jim je pomembno,« nadaljuje, »in kaj želijo, da sporočim svetu. V mnogih pogledih je to podobno novicam, ki potujejo 'od spodaj navzgor': začneš s temi glasovi skupnosti in na spoštljiv način to postane sodelovanje. Kot tujka ne morem soditi, kaj je vredno novice. Pač pa moram pripovedovanje vrniti ljudem. Kako jih lahko zastopam? Kaj jih skrbi? In kateri del njihove zgodbe še ni bil povedan?«

Vanessa meni, da imajo portreti teh žensk poseben pomen. »Fotografija ima zame moč,« pojasnjuje, »ki je video ali avdiovizualna komunikacija nima. Ne trdim, da je ena boljša od druge, vendar imajo fotografije učinek zamrznitve časa na način, ki ga video nima, in to lahko gledalca popelje na različne kraje v njegovi domišljiji. Podrobnosti pritegnejo pogled, ki se zadrži, pri tem pa se razkrije neka posebna povezava, spomin ali ideja, ki je bila prej neznana. Čeprav nam video ponuja skoraj vse – gibanje, jezik in zvok – lahko v njihovi odsotnosti pogosto najdemo nekaj veliko močnejšega.«

Portret ženske z rumeno naglavno ruto

© Vanessa Ribeiro Rodrigues | Sony α7C + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/320s @ f/4.5, ISO 100

Kakšen učinek ima po Venessinem mnenju lahko posnetek, ko je zgodba ujeta v trenutek? »Menim, da je lahko tovrstna zgodba o agroekologiji odličen zgled za širši svet, hkrati pa lahko nekaj vrne tudi samim čuvajkam semen,« sklene.

Predstavljeni izdelki

Povezane zgodbe

Prijavite se, če želite prejeti svoje glasilo α Universe

Čestitamo! Uspešno ste se naročili na glasilo α Universe

Vnesite veljavni e-poštni naslov

Žal je je prišlo do napake

Čestitamo! Uspešno ste se naročili